Bildanalys

denotation: På bilder ser man tre människohjärtan. Det står text över de tre olika hjärtan som då beskriver att de är från människor med olika färger på hy. Bakgrunden är vit och ljuset kommer från vänster.

Konnotationer: Det är väldigt chockande att se tre riktiga hjärtan ligga på ett (ev.) bord sådär på rad. Det är en väldigt bisarr bild vilket gör att man kollar mer.

Privata associationer: Jag tycker detta är en väldigt stark bild. Jag kan inte koppla det till mig själv på något annat sätt dock än att jämställdhet, mänskliga rättigheter och att alla är lika värda är en väldigt viktig sak för mig. Jag kan till och med gå så långt att säga att jag starkt hoppas på att jag i framtiden kommer jobba med att upplysa människor om dessa rättigheter. sedan om det är att vara en stark politiskt representant eller att göra som denna fotograf har gjort med denna bilden.

Kontext: Som jag sa innan tycker jag denna bild säger att vi alla är lika. Att det inte spelar någon roll vilken färg vår hy har för vi är alla samma på insidan. Denna fotograf har då fångat detta genom att ge ett exempel men dessa hjärtan. Texten över beskriver att de alla är från varsin ras, ändå ser de exakt likadana ut.

Lämna en kommentar